Tuesday, February 21, 2012

Despre marinare. Si-oleaca de miel.

O placere rara. Mielul. Intotdeauna m-am ferit de a manca miel, desi era cumva obligatoriu la mine acasa, macar de Paste. Iar eu nu-i intelegeam gustul si inghiteam cu senzatia ca-i lipseste ceva, ca hreanul ala cu sfecla n-are ce cauta in compania unei carni cu personalitate. Aveam dreptate.

Abia in ultimii ani, intelegand ce inseamna marinarea si cat de multe beneficii aduce carnii, am realizat cat de 'nedezvoltata' e bucataria romaneasca. Carnea cere o marinare inainte de a fi gatita care sa o imbogatesca in gust, aroma si culoare. Mai ales puiul, pestele si carnea rosie - in general carnea slaba, fara grasimi. In plus, am descoperit ca timpul necesar gatirii se reduce considerabil, marinada avand si un rol de 'pre-gatire' prin actiunea de rupere pe care o au acizii asupra fibrelor. Alte lucruri benefice care i se intampla carnii sunt la fel de evidente: surplusul de lichid aromat intrat in carne va duce la un rezultat suculent si gustos; pierderea de forma si greutate e mai redusa, iar in cazul in care te razgandesti si mergi la pizza, carnea poate sta linistita in frigider inca o zi, marinada actionand ca un conservant si avand o actiune cu atat mai puternica cu cat timpul de marinare e mai mare.

O multime de chestii pot intra intr-o marinada. In primul rand uleiurile care actioneaza ca liant si pot fi aromate (cum e cel de masline, susan) sau fara gust cum e cel de floarea soarelui. Apoi condimentele, alese dupa gustul fiecaruia. Astea sunt solide, prafuri sau frunze si ele vor da aroma, gust si culoare. Adica: sare, piper, zahar, menta, coriandru, rozmarin, ceapa verde, mustarul, chimion, curry, oregano, marar, salvie, ardei iute... Phiu!... is o groaza, dar macar vreo 10-15 tot trebuie sa existe in bucataria oricui (in afara de sare, zahar, piper si mustar :))  Apoi se mai folosesc diverse sosuri cumparate in sticlute colorate direct din magazin. Imbunatatesc gustul si aduc arome ce nu se gasesc traditional la noi. Sosul de stridii, Worcestershire, Hoi Sin, soia - sunt iarasi nelipsite dintr-o bucatarie cu minime pretentii. Si sa nu uitam mierea. In al patrulea rand si foarte importanti sunt diversii acizi care nu actioneaza doar pentru gust si aroma, ci au un rol activ de a rupe fibrele si a fragezi carnea, in final actionand pentru a face loc aromelor. De astia gasim de obicei prin casa, dar e bine sa verificam: vin alb sau rosu, coniac, diverse oteturi (de vin, de fructe, orez), lapte si iaurturi, sucuri de citrice. Iar in cele din urma, lipiciurile cum le zic eu. Am vazut ca se foloseste faina, dar nu pot sa recomand asa ceva. In schimb amidonul e perfect pentru a face marinada sa adere cu succes la carne.

Si acum, daca nu v-am convins, voi incerca prin puterea exemplului. Se ia o pulpa de miel, se dezoseaza, se taia carnea cubulete si se arunca intr-o punga de marinat (se gasesc in Ikea, is foarte bune, cu dubla sigilare). Marinada am facut-o din ulei de masline, sucul de la jumatate de lamaie, menta, sare si piper negru si rosu, patrunjel tocat si praf de ardei iute. Le-am agitat bine apoi le-am parcat in frigider vreo doua ore.

Dupa care, pe tepuse de bambus, le-am intercalat cu bucati de ceapa rosie. Se pot pune cu succes si bucati mari de ardei rosii (da' eu n-aveam in momentul ala).

Se pun pe gratar pana se ard usor pe fiecare parte (3-4 minute maxim). Sau in tigaie. Mai folosesc o pensula ca sa le umezesc din cand in cand cu restul de marinada. Cu cat mai suculente, cu atat mai bune.

La final, le-am insotit de un piure dulce cu mult unt si un sos tzatziki. Un deliciu.






No comments:

Post a Comment