Canasta
Rules for dummies
Setul de joc:
Se joaca cu doua pachete de carti si 4 Joly (in total 108 carti)
sau cu remmy unde setul are 4 table de joc si 106 piese. 2-arii si Joly
reprezinta “valori” adica pot inlocui alte carti naturale.
Se joaca de obicei in 4 pentru a forma 2 echipe. Partenerii unei
echipe stau la masa, fata in fata.
Se impart cate 11 carti la fiecare (varianta: 14 carti), iar cel
din dreapta celui care a facut impartirea incepe tragand o carte. Restul
de carti se pun in mijloc (stoc). Partenerii agreaza la
inceputul jocului daca se folosesc sau nu surprizele (4 carti ascunse sub
teancul de decartat).
Dupa ce se impart cartile, ultima se intoarce (peste surprize daca
sunt), dar daca e valoare sau 3 rosu se intoarce urmatoarea pana cand apare o
carte naturala. Daca prima carte intoarsa e 3 rosu, se aseaza in unghi ca sa
fie vizibila, iar gramada de carti decartata e inghetata pentru toti jucatorii.
Tura unui jucator consta in a trage o carte din stoc sau ultima
din teancul decartat, formarea de formatii pe masa daca poate/vrea si
decartarea unei carti, cu fata in sus, in teancul de decartat.
Sistemul de punctaj:
Cards
|
Value points
|
Jokers
|
50
|
Aces
|
20
|
Deuces (Twos)
|
20
|
K,Q,J,10,9,8
|
10
|
7,6,5,4
|
5
|
3 rosu - iti da dreptul sa schimbi o piesa si iti aduce 100 puncte
fiecare.
3 negru - blocheaza urmatorul jucator astfel incat nu mai poate
rupe.
Obiectivul jocului este de a “etala” piesele de pe tabla
asezandu-le in formatii in dreptul uneia dintre echipe, pentru a face minim 2
canaste. Scopul jocului este realizarea unui numar de puncte, 10.000.
Castigatorii sunt cei care ajung primii la 10.000 si inchid jocul. In cazul in
care nu inchid jocul se continua pana cand cei ce au punctajul mai mare sau
egal cu 10.000 puncte reusesc sa inchida.
La etalare se folosesc numai terte, in acest joc “suitele” nu
exista. Se pot folosi si “dublele” pentru a forma o terta.
Etalarea (meld, melding)
Etalarea se face in functie de punctajul la care a ajuns echipa:
-
15 puncte daca echipa are punctaj negativ;
-
50 puncte pana la 1,495 puncte;
-
90 puncte - intre 1,500 puncte si 2,995 puncte;
-
120 puncte – peste 3,000 puncte;
- canasta – peste 5000 de puncte, dar se agreaza intre parteneri
daca se aplica.
Etalarea este actiunea prin care un jucator depune pe masa, pe
fata, formatii de carti (terte). O terta e formata din minim 3 carti de acelasi
rang, avand minim 2 piese naturale si maxim 3 valori. 3-arii nu se pot folosi
in terte.
O canasta este o formatie compusa din minimum 7 carti si poate fi:
·
„neagra” sau murdara - cuprinde atat carti naturale cat si
valori;
·
„rosie” sau naturala - este formata numai din carti naturale –
fara valori;
·
canasta de valori - canasta formata exclusiv din valori.
Etalarea se face numai dupa ce s-a incheiat prima tura. La etalare
nu este obligatoriu sa se scoata toate formatiile, important este ca etalarea
sa aiba minimul de puncte. Cartile se pot pastra pentru o viitoare rupere
sau pentru o etalare mai tarziu cu riscul ca daca cineva inchide aceste puncte
sa se scada in loc sa se adune. Toate formatiile etalate raman pe masa pana la
sfarsitul jocului, cu exceptia canastelor care se strang si se pun deoparte; cele
rosii cu o carte rosie deasupra si cele negre cu o carte neagra.
Dupa ce a trecut prima tura, se poate alege dintre: a lua o carte
din stoc sau de a “rupe” ultima carte din sirul decartat, cu conditia ca
aceasta sa fie folosita in formatie la etalare in aceeasi tura.
La prima etalare nu se poate lua teancul decartat. Pentru etalare trebuie
sa existe punctajul minim de etalare, in functie de ce scor, plus alte 2 carti
naturale sau una naturala si o valoare care sa se potriveasca cu cartea primita
de la adversar sau trasa (in aceste conditii se etaleaza, dar toata gramada de carti
decartate se poate lua doar incepand cu tura urmatoare).
Partenerul celui care s-a etalat poate sa ia teancul (sa rupa) in
aceeasi tura daca are 2 carti naturale de acelasi rang sau o carte naturala si
o valoare care, alaturate celei de jos, formeaza o formatie, iar teancul nu e
inghetat. Totusi, poate inchide jocul fara sa se fi lipit sau etalat.
Cel care rupe primul ia si surprizele daca exista dupa ce le arata
celorlalti jucatori.
La ridicarea teancului pieselor decartate, jucatorul arata
perechea ce ii confera dreptul de a rupe si o etaleaza impreuna cu cartea din
top. Apoi ia restul cartilor si etaleaza (sau nu) dupa cum doreste. Nu se pot “lipi”
carti la formatiile echipei adverse, numai partenerii se pot lipi unul la
altul.
In cazul in care nu exista punctajul pentru etalare, aceasta se
poate efectua si cu formatie de valori (cu riscul de a nu-i mai folosi in alte
canaste, ci doar in canasta de valori). Indiferent de punctaj, etalarea se
poate face direct cu canasta.
Inghetarea teancului decartat
Teancul de carti decartat devine inghetat in 3 situatii:
·
atunci cand teancul contine o valoare. Cartea valoare e asezata in
unghi ca sa ramana vizibila sub alte carti decartate;
·
atunci cand prima carte intoarsa ce deschide teancul de decartat e
un 3 rosu;
·
atunci cand echipa nu a etalat.
Teancul inghetat nu poate fi luat decat cu canasta (sau
vezi varianta mai jos), adica cel care rupe trebuie:
- sa aiba 6 carti de acelasi rang iar cu cea rupta sa faca o
canasta;
- sa aiba minim 2 carti naturale sau una naturala si o valoare, o
ia pe cea servita de adversar si se lipeste la o terta etalata formand o
canasta.
Teancul poate fi blocat impotriva unui singur jucator, in tura
respectiva, cand adversarul decarteaza un 3 negru. Jucatorul care primeste 3
negru nu are voie nici sa inchida.
Se anunta la 3, 2, 1 cartile ramase in mana.
La inceputul jocului se agreaza asupra urmatoarelor variante de joc:
se joaca cu 4 surprize
|
se joaca fara surprize
|
se poate rupe numai cu 2 carti naturale in mana
|
se poate rupe cu doua
carti naturale in mana sau cu o carte naturala si o valoare
|
teancul inghetat se ia numai cu canasta
|
teancul inghetat se ia cu cel putin doua carti naturale in mana
|
3 negru se scoate din joc numai in formatie de 4 sau se pot etala in
formatie de 3 sau 4 daca jucatorul inchide in tura respectiva, caz in care
valoreaza cate 5 puncte fiecare
|
Terminarea jocului
Fiecare joc (dona) se termina cand:
-
un jucator a iesit, adica depune toate cartile din mana, iar pe
ultima o pune cu fata in jos pe teancul de decartare;
-
se termina stocul de carti (daca ultima carte e 3 rosu, jocul se
incheie in acel punct, cel care ia ultima carte nu mai decarteaza, ci isi pune
3 rosu in fata). Cel care ia ultima carte (daca nu e 3 rosu) decarteaza, iar
urmatorul poate lua cartea decartata daca o foloseste la etalare, urmand sa
decarteze la randul lui. Jocul continua pana cand un jucator nu mai poate forma
o formatie sau decide sa nu continue.
Un jucator poate sa intrebe partenerul daca poate sa inchida (nu e
obligatoriu), dar daca intreaba e obligat sa faca cum ii zice partenerul. In
caz contrar echipei i se scad la final 500 de puncte.
O echipa poate inchide numai daca are minim 1 sau 2 canaste (se
agreaza).
Partida se termina cand o echipa are peste 10,000 de puncte si
inchide un joc.
Numararea punctelor
Baza
|
Puncte
|
inchiderea
|
100
|
inchiderea ascunsa (cu cartile din mana)
|
200
|
3 de rosu declarat (nedeclarat)
|
100 (-300)
|
toate 4 cartile de 3 rosu declarate (nedeclarate)
|
800 (-1200)
|
3 de negru in mana
|
-100
|
toate 4 cartile de 3 negru
|
-1600
|
canasta murdara (neagra) – contine valori
|
300
|
canasta curata (rosie) – nu contine valori
|
500
|
canasta de 1 neagra
|
500
|
canasta de 1 rosie
|
1,000
|
canasta de valori neagra
|
2,000
|
canasta de valori rosie
|
2,500
|
canasta de 3 (fara valori)
|
3,000
|
Mai intai se numara baza: cate canaste sunt (fiecare cu punctajul
ei – vezi mai sus) + inchiderea + 3-arii. Apoi se numara toate cartile etalate inclusiv
cele din canaste, fiecare cu cu punctele ei.
3-arii de negru se pot scoate din joc (daca ii ai pe toti 4) in
momentul in care jocul se apropie de sfarsit si se observa ca nu mai sunt
atatea ture incat sa fie dati jos unul cate unul. Partenerii se pot intreba
intre ei daca au treiari de negru pentru a-i scoate din joc.
In cazul in care o echipa nu s-a etalat deloc pe parcursul jocului
i se scad toate punctele de pe tabla inmultite cu 2. Daca respectiva
echipa s-a etalat, dar nu are nici o canasta, atunci i se scad toate punctele
etalate si de pe tabla. Daca echipa are macar o canasta, se aduna piesele
etalate si se scad cele de pe tabla.
Greseli
si penalizari
Greseala
|
Rezolvarea
|
Pachet incorect, cărți lipsă
|
Pachetul se completează.
Orice partener poate cere anularea jocului curent sau a celui precedent
(dacă lipsa s‐a constatat
după terminarea acestuia).
|
Carte dată pe față la împărțire. A doua carte dată pe
față aceleiaşi echipe.
|
Prima carte pe față nu se poate refuza. Echipa poate
declara “mal donné” dar numai dacă nu a ridicat cărțile de pe masă;
cărțile se amestecă şi se reia împarțirea lor de către acelaşi
împărțitor.
|
Mâini cu mai puține sau mai multe cărți
după împărțire
|
Mai puține: împărțitorul
completează din pachet. Mai multe: împărțitorul trage din mâna
incorectă surplusul de cărți şi le pune la mijlocul pachetului.
|
O carte sau mai multe din mână scăpate pe masă, pe față
|
Cărțile rămân pe masă, pe față şi jucătorul respectiv este
obligat să le decarteze când îi vine rândul (pe teancul cărților
decartate).
Excepție: cartea expusă poate fi de îndată etalată.
|
Jucătorul A trage şi ia în mână două sau mai multe cărți din
teancul stoc
|
În următorul tur nu mai
ia carte din teancul stoc până când numărul de cărți din mână este
corect. La repetarea greşelii idem, plus o penalizare de 300 de puncte
|
A priveşte şi a 2‐a carte când trage din teancul stoc
|
Cartea a 2‐a se dă pe față; următorul poate:
a) Să accepte declarând “rămân aşa” sau
b) Amestecă întreg teancul stoc şi apoi trage carte
|
Jucătorul decartează fără a trage carte din teancul stoc
|
Dacă greşeala este
observată înainte ca următorul să tragă carte, poate trage
cartea cuvenită. După aceea nu mai poate trage cartea lipsă; când îi vine
rândul din nou,
adversarii dispun:
a) Fie
să tragă o carte
b) Fie
să rămână în lipsă până la sfârşitul jocului.
|
La prima etalare suma cărților nu este suficientă
|
a) Formația poate fi completată până la suma cuvenită.
b) Dacă cel în greşeală nu poate, ia formația în
mână şi echipa sa este penalizată prin urcarea plafonului de
decartare cu 10 puncte.
c) Dacă înlocuieşte o carte din formație, ex. un doi cu un
Joker, echipa este penalizată cu 200 de puncte.
d) Dacă greşeala nu este observată înainte ca următorul
să tragă carte din teancul stoc, etalarea rămâne valabilă.
|
Formații etalate incorect, de pildă cu mai mult de trei valori sau
încercarea de a depune o valoare pe o formație ce are deja trei
|
a)
Etalează valoarea în cauză în altă formație.
b) Dacă nu poate,
este obligat să o decarteze.
c) Dacă vrea
să o păstreze în mână, echipa sa este penalizată cu 200 de puncte
|
La sfârşitul jocului, un trei roşu în mână (nedeclarat)
|
Echipa este penalizată cu 300 de puncte.
|
A întreabă “pot să închid?”, B răspunde “Da”, A fiind obligat
să închidă, se dovedeşte că nu poate; sau B raspunde “Nu” dar A
totusi inchide.
|
Echipa este
penalizată cu 500 de puncte.
|
Jucătorul atinge cartea top din teancul stoc înainte ca precedentul
să decarteze pe
teancul cărților decartate
|
Este obligat să tragă din teancul stoc, chiar
dacă cea decartată este bună.
|
La numărătoarea finală a valorii cărților decartate şi a
celor din mâini, o echipă “greşeşte” cu mai mult de 20 de puncte în favoarea
sa.
|
La cererea adversarilor numărătoarea
se reface. Echipa e penalizată cu de 10 ori diferența decartată în
plus.
|
No comments:
Post a Comment