Canasta


Canasta

Rules for dummies
Setul de joc:
Se joaca cu doua pachete de carti si 4 Joly (in total 108 carti) sau cu remmy unde setul are 4 table de joc si 106 piese. 2-arii si Joly reprezinta “valori” adica pot inlocui alte carti naturale.

Se joaca de obicei in 4 pentru a forma 2 echipe. Partenerii unei echipe stau la masa, fata in fata.

Se impart cate 11 carti la fiecare (varianta: 14 carti), iar cel din dreapta celui care a facut impartirea incepe tragand o carte. Restul de carti se pun in mijloc (stoc). Partenerii agreaza la inceputul jocului daca se folosesc sau nu surprizele (4 carti ascunse sub teancul de decartat).

Dupa ce se impart cartile, ultima se intoarce (peste surprize daca sunt), dar daca e valoare sau 3 rosu se intoarce urmatoarea pana cand apare o carte naturala. Daca prima carte intoarsa e 3 rosu, se aseaza in unghi ca sa fie vizibila, iar gramada de carti decartata e inghetata pentru toti jucatorii.

Tura unui jucator consta in a trage o carte din stoc sau ultima din teancul decartat, formarea de formatii pe masa daca poate/vrea si decartarea unei carti, cu fata in sus, in teancul de decartat.
Sistemul de punctaj:
Cards
Value points
Jokers
50
Aces
20
Deuces (Twos)
20
K,Q,J,10,9,8
10
7,6,5,4
5

3 rosu - iti da dreptul sa schimbi o piesa si iti aduce 100 puncte fiecare.
3 negru - blocheaza urmatorul jucator astfel incat nu mai poate rupe.

Obiectivul jocului este de a “etala” piesele de pe tabla asezandu-le in formatii in dreptul uneia dintre echipe, pentru a face minim 2 canaste. Scopul jocului este realizarea unui numar de puncte, 10.000. Castigatorii sunt cei care ajung primii la 10.000 si inchid jocul. In cazul in care nu inchid jocul se continua pana cand cei ce au punctajul mai mare sau egal cu 10.000 puncte reusesc sa inchida.

La etalare se folosesc numai terte, in acest joc “suitele” nu exista. Se pot folosi si “dublele” pentru a forma o terta.
Etalarea (meld, melding)
Etalarea se face in functie de punctajul la care a ajuns echipa:
- 15 puncte daca echipa are punctaj negativ;
- 50 puncte pana la 1,495 puncte;
- 90 puncte - intre 1,500 puncte si 2,995 puncte;
- 120 puncte – peste 3,000 puncte;
- canasta – peste 5000 de puncte, dar se agreaza intre parteneri daca se aplica.

Etalarea este actiunea prin care un jucator depune pe masa, pe fata, formatii de carti (terte). O terta e formata din minim 3 carti de acelasi rang, avand minim 2 piese naturale si maxim 3 valori. 3-arii nu se pot folosi in terte.

O canasta este o formatie compusa din minimum 7 carti si poate fi:
·         „neagra” sau murdara - cuprinde atat carti naturale cat si valori;
·          „rosie” sau naturala - este formata numai din carti naturale – fara valori;
·          canasta de valori - canasta formata exclusiv din valori.
Etalarea se face numai dupa ce s-a incheiat prima tura. La etalare nu este obligatoriu sa se scoata toate formatiile, important este ca etalarea sa aiba minimul de puncte. Cartile se pot pastra pentru o viitoare rupere sau pentru o etalare mai tarziu cu riscul ca daca cineva inchide aceste puncte sa se scada in loc sa se adune. Toate formatiile etalate raman pe masa pana la sfarsitul jocului, cu exceptia canastelor care se strang si se pun deoparte; cele rosii cu o carte rosie deasupra si cele negre cu o carte neagra.

Dupa ce a trecut prima tura, se poate alege dintre: a lua o carte din stoc sau de a “rupe” ultima carte din sirul decartat, cu conditia ca aceasta sa fie folosita in formatie la etalare in aceeasi tura.

La prima etalare nu se poate lua teancul decartat. Pentru etalare trebuie sa existe punctajul minim de etalare, in functie de ce scor, plus alte 2 carti naturale sau una naturala si o valoare care sa se potriveasca cu cartea primita de la adversar sau trasa (in aceste conditii se etaleaza, dar toata gramada de carti decartate se poate lua doar incepand cu tura urmatoare).

Partenerul celui care s-a etalat poate sa ia teancul (sa rupa) in aceeasi tura daca are 2 carti naturale de acelasi rang sau o carte naturala si o valoare care, alaturate celei de jos, formeaza o formatie, iar teancul nu e inghetat. Totusi, poate inchide jocul fara sa se fi lipit sau etalat.

Cel care rupe primul ia si surprizele daca exista dupa ce le arata celorlalti jucatori.

La ridicarea teancului pieselor decartate, jucatorul arata perechea ce ii confera dreptul de a rupe si o etaleaza impreuna cu cartea din top. Apoi ia restul cartilor si etaleaza (sau nu) dupa cum doreste. Nu se pot “lipi” carti la formatiile echipei adverse, numai  partenerii se pot lipi unul la altul.

In cazul in care nu exista punctajul pentru etalare, aceasta se poate efectua si cu formatie de valori (cu riscul de a nu-i mai folosi in alte canaste, ci doar in canasta de valori). Indiferent de punctaj, etalarea se poate face direct cu canasta.
Inghetarea teancului decartat
Teancul de carti decartat devine inghetat in 3 situatii:

·          atunci cand teancul contine o valoare. Cartea valoare e asezata in unghi ca sa ramana vizibila sub alte carti decartate;
·          atunci cand prima carte intoarsa ce deschide teancul de decartat e un 3 rosu;
·          atunci cand echipa nu a etalat.

Teancul inghetat nu poate fi luat decat cu canasta (sau vezi varianta mai jos), adica cel care rupe trebuie:
- sa aiba 6 carti de acelasi rang iar cu cea rupta sa faca o canasta;
- sa aiba minim 2 carti naturale sau una naturala si o valoare, o ia pe cea servita de adversar si se lipeste la o terta etalata formand o canasta.

Teancul poate fi blocat impotriva unui singur jucator, in tura respectiva, cand adversarul decarteaza un 3 negru. Jucatorul care primeste 3 negru nu are voie nici sa inchida.

Se anunta la 3, 2, 1 cartile ramase in mana.

La inceputul jocului se agreaza asupra urmatoarelor variante de joc:

se joaca cu 4 surprize
se joaca fara surprize
se poate rupe numai cu 2 carti naturale in mana
se poate rupe cu doua carti naturale in mana sau cu o carte naturala si o valoare
teancul inghetat se ia numai cu canasta
teancul inghetat se ia cu cel putin doua carti naturale in mana
3 negru se scoate din joc numai in formatie de 4 sau se pot etala in formatie de 3 sau 4 daca jucatorul inchide in tura respectiva, caz in care valoreaza cate 5 puncte fiecare





Terminarea jocului

Fiecare joc (dona) se termina cand:

-     un jucator a iesit, adica depune toate cartile din mana, iar pe ultima o pune cu fata in jos pe teancul de decartare;
-     se termina stocul de carti (daca ultima carte e 3 rosu, jocul se incheie in acel punct, cel care ia ultima carte nu mai decarteaza, ci isi pune 3 rosu in fata). Cel care ia ultima carte (daca nu e 3 rosu) decarteaza, iar urmatorul poate lua cartea decartata daca o foloseste la etalare, urmand sa decarteze la randul lui. Jocul continua pana cand un jucator nu mai poate forma o formatie sau decide sa nu continue.

Un jucator poate sa intrebe partenerul daca poate sa inchida (nu e obligatoriu), dar daca intreaba e obligat sa faca cum ii zice partenerul. In caz contrar echipei i se scad la final 500 de puncte.

O echipa poate inchide numai daca are minim 1 sau 2 canaste (se agreaza).

Partida se termina cand o echipa are peste 10,000 de puncte si inchide un joc.

Numararea punctelor

Baza
Puncte
inchiderea
100
inchiderea ascunsa (cu cartile din mana)
200


3 de rosu declarat (nedeclarat)
100 (-300)
toate 4 cartile de 3 rosu declarate (nedeclarate)
800 (-1200)


3 de negru in mana
-100
toate 4 cartile de 3 negru
-1600


canasta murdara (neagra) – contine valori
300
canasta curata (rosie) – nu contine valori
500
canasta de 1 neagra
500
canasta de 1 rosie
1,000
canasta de valori neagra
2,000
canasta de valori rosie
2,500
canasta de 3 (fara valori)
3,000

Mai intai se numara baza: cate canaste sunt (fiecare cu punctajul ei – vezi mai sus) + inchiderea + 3-arii. Apoi se numara toate cartile etalate inclusiv cele din canaste, fiecare cu cu punctele ei.

3-arii de negru se pot scoate din joc (daca ii ai pe toti 4) in momentul in care jocul se apropie de sfarsit si se observa ca nu mai sunt atatea ture incat sa fie dati jos unul cate unul. Partenerii se pot intreba intre ei daca au treiari de negru pentru a-i scoate din joc.

In cazul in care o echipa nu s-a etalat deloc pe parcursul jocului i se scad toate punctele de pe tabla inmultite cu 2. Daca respectiva echipa s-a etalat, dar nu are nici o canasta, atunci i se scad toate punctele etalate si de pe tabla. Daca echipa are macar o canasta, se aduna piesele etalate si se scad cele de pe tabla.


Greseli si penalizari

Greseala
Rezolvarea
Pachet incorect, cărți lipsă
Pachetul se completează. Orice partener poate cere anularea jocului curent sau a celui precedent (dacă lipsa sa constatat după terminarea acestuia).
Carte dată pe față la împărțire. A doua carte dată pe față aceleiaşi echipe.
Prima carte pe față nu se poate refuza. Echipa poate declara “mal donné” dar numai dacă nu a ridicat cărțile de pe masă; cărțile se amestecă şi se reia împarțirea lor de către acelaşi împărțitor.
Mâini cu mai puține sau mai multe cărți
după împărțire
Mai puține: împărțitorul completează  din pachet. Mai multe: împărțitorul trage din mâna incorectă surplusul de cărți şi le pune la mijlocul pachetului.
O carte sau mai multe din mână scăpate pe masă, pe față 
Cărțile rămân pe masă, pe față  şi jucătorul respectiv este obligat să  le decarteze când îi vine rândul (pe teancul cărților decartate).
Excepție: cartea expusă poate fi de îndată etalată.
Jucătorul A trage şi ia în mână două sau mai multe cărți din teancul stoc
În următorul tur nu mai ia carte din teancul stoc până când numărul de cărți din mână este corect. La repetarea greşelii idem, plus o penalizare de 300 de puncte
A priveşte şi a 2a carte când trage din teancul stoc
Cartea a 2a se dă pe față; următorul poate:
a) Să accepte declarând “rămân aşa” sau
b) Amestecă întreg teancul stoc şi apoi trage carte
Jucătorul decartează fără a trage carte din teancul stoc
Dacă greşeala este observată înainte ca următorul să tragă carte, poate trage cartea cuvenită. După  aceea nu mai poate trage cartea lipsă; când îi vine
rândul din nou, adversarii dispun:
a) Fie să tragă o carte
b) Fie să rămână în lipsă până la sfârşitul jocului.
La prima etalare suma cărților nu este suficientă 
a) Formația poate fi completată până la suma cuvenită.
b) Dacă cel în greşeală nu poate, ia formația în mână şi echipa sa este penalizată prin urcarea plafonului de decartare cu 10 puncte.
c) Dacă înlocuieşte o carte din formație, ex. un doi cu un Joker, echipa este penalizată cu 200 de puncte.
d) Dacă greşeala nu este observată înainte ca următorul să tragă carte din teancul stoc, etalarea rămâne valabilă.
Formații etalate incorect, de pildă cu mai mult de trei valori sau încercarea de a depune o valoare pe o formație ce are deja trei
a) Etalează valoarea în cauză în altă formație.
b) Dacă nu poate, este obligat să o decarteze.
c) Dacă vrea să o păstreze în mână, echipa sa este penalizată cu 200 de puncte
La sfârşitul jocului, un trei roşu în mână (nedeclarat)
Echipa este penalizată cu 300 de puncte.
A întreabă “pot să închid?”, B răspunde “Da”, A fiind obligat să închidă, se dovedeşte că nu poate; sau B raspunde “Nu” dar A totusi inchide.
Echipa este penalizată cu 500 de puncte.
Jucătorul atinge cartea top din teancul stoc înainte ca precedentul să decarteze pe
teancul cărților decartate
Este obligat să tragă din teancul stoc, chiar dacă cea decartată este bună.
La numărătoarea finală a valorii cărților decartate şi a celor din mâini, o echipă “greşeşte” cu mai mult de 20 de puncte în favoarea sa.
La cererea adversarilor numărătoarea se reface. Echipa e penalizată cu de 10 ori diferența decartată în plus.


No comments:

Post a Comment